FACEBOOK D AWANA MULTITRADE

PERKHIDMATAN KAMI

PERKHIDMATAN KAMI

UNTUK MAKLUMAN

UNTUK MAKLUMAN

Aug 15, 2015

JOM KENALI JENIS TAPAK MESIN ANDA!!

JOM KENALI JENIS TAPAK MESIN ANDA!!

Sebenar ramai yang masih tidak tahu jenis tapak mesin masing2 kan. Jadi bila nak beli tapak yang mcm2 ada tersalah beli, tak ngam dan macam2 lagi. Tu sebab bila kita nak beli mesin jahit pastikan tapak mesin tersebut senang ditukar , serta banyak di pasaran. Rugi jugak kalau kita beli mesin murah tapi tak boleh nk guna macam2 tapak .

1. HIGH SHANK
Biasanya mesin industri yang mempunyai ciri tapak high shank. Ada juga mesin portable dan domestik yang lama2 mempunyai tiang tapak sebegini. Tiang pada tapak agak tinggi. Ketinggian tapak dengan skru dalam 1 1/4 inci.Boleh juga menggunakan adapter high shank sebagai penyambung tapak jika ingin menggunakan tapak jenis snap on atau lekap.

2. SLANT SHANK
Tiang pada tapak ini agak tinggi dan berbentuk serong. Kebiasaan mesin jenis singer, Global dan Omi yang selalu ada jenis ini. Ketinggian tapak dengan skru dalam 1 3/8" . Tapak jenis ini agak susah nak cari di kedai2 biasa terutamanya untuk jenis2 tapak jahitan lain. Tapak ini mempunyai pelekap yang agak kecil berbanding low shank. kira nya tapak ni dikategori sebagai "rare" la jugak

3. LOW SHANK
Tapak jenis ni biasa dipakai oleh mana2 mesin portable atau pun mesin jenis domestik ( kepala itam/putih) . Kedudukan skru dengan tapak agak pendek .Ketinggian skru dengan tapak adalah dalam 3/4". Boleh juga menggunakan adapter low shank sebagai penyambung tapak jika ingin menggunakan tapak jenis snap on atau lekap.

4. SNAP ON
Tapak jenis lekap yang biasa ada pada mesin2 portable jenama skrg seperti mitsubishi, brother, juki , beberapa jenis model singer dan lain2. Tapak jenis ni terdapat dalam macam2 jenis dan mudah didapati di pasaran sekarang.. Tapak jenis ni mempunyai palang penyangkut selebar suku inci .

Sekadar coretan & perkongsian tak seberapa dari saya
- Ida Ismail -

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...