FACEBOOK D AWANA MULTITRADE

PERKHIDMATAN KAMI

PERKHIDMATAN KAMI

UNTUK MAKLUMAN

UNTUK MAKLUMAN

Jul 31, 2016

TIPS MEMBELI KAIN ELA / KAIN PASANG !!


Bagi yang baru2 berjinak mesti ramai yang tak tahu nk memilih fabrik.. dimana? bagaimana? Jom kita kenali tip2 berikut.
1. CEK METER KAIN
Kalau membeli kain pasang yg dh siap potong, jangan dengar sangat ckp jurujual tu.. deme tu nk melariskan kain je. Tak semua. Kadang2 bila tanya, betul ke kain ni 4 meter? Dorang pun ye kan je. Bila balik rumah, tengok2 3.75 meter je.
Ada situasi bila kita bertanya " kalau nak buat baju kurung moden cukup tak 4 meter ni?" Jurujual pun ckp.. "stendet la 4 meter mmg cukup kak " tapi masalahnya pelanggan tu saiz 3XL . Camne tu ?

2. TERTIPU DENGAN PROMOSI
Bila dengar je ada jualan happy hour ke, beli 5 free 5 ke, rm50 4 pasang ke , terus je beli. pastikan dulu kualiti fabrik, harga pasaran setara atau tidak.

3. SURVEY HARGA 
Jangan terus tertumpu kepada satu kedai sahaja. Rajin2 lah buat perbandingan antara kedai kain yg ada. Kualiti sama tapi harga berlainan, cuma bezanya pilihan je la. Kalau dah terdesak tu tak kisah la kan Mengikut pengalaman saya, kedai kain yang harga berpatutan ikut ranking adalah
a. NAGOYA
b. KAMDAR, MADRAS , GIO dll
c. HARISSON , GULATI'S dll
d. JAKEL, MAYA, dll

4.JUMLAH 
Kenalpasti dulu paten baju apa nak buat baru kira jumlah meter yang diperlukan . Nak2 plak sekarang ni mcm2 fesyen . Bukan semua pakaian kita guna cukup 4 meter.

5.TERTIPU DENGAN LAMPU
Masalah terjadi bila kita pergi kedai kain yang lampunya warna kuning/oren. Nampak warna peach, bila balik rumah, tengok2 kain bertukar jadi warna pink. Kedai kain pun pandai la nk promot fabrik bg nampak cantik. Bila situasi mcmni, bawak fabrik tu di bawah lampu putih ( kalimantang) takpun, suruh jurujual tu heret kayu kain tu tepi pintu , Ataupun stenbai torchlight lampu putih siap2. Jangan nak segan2 , nanti sendiri yang rugi . Saya sendiri buat perkara2 ni ..  yelah kalau dah asyik lari je warnanya...

6. CORAK FABRIK
Bagi corak berkaki atau corak jalur2, bukan semua saiz cukup untuk 4 meter. Nak2 plak kalau dah masuk saiz L, XL dan keatas. Mulalah bila dah potong kain, ada plak yang tak cukup.

Reactions:

1 komen:

Dwi Sulistiyani said...

Thanks for sharing.. Ingin belajar menjahit dirumah dengan pola baju yang sudah jadi? Anda bisa mendownload contoh polanya di Fitinline..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...